2023-as fékfolyadék szint
Már nem elég a DOT4, mást is nézni kell. Az ABS és a menetstabilizálás (ESP, ESC, stb…) borította a DOT4 szabványt. A Te életedet is megmentheti, ha 4-5 évente lecseréled a fékfolyadékot. Ha most cseréltél fékfolyadékot, erre az oldalra látogass vissza 5 év múlva.
Miért nem elég a DOT4?
Mert nem határozza meg a viszkozitást. A DOT 4 forráspontot jelöl meg, hogy a fékezéskor felmelegedő fékszerkezetből ne forrjon el a fékfolyadék. Miért van szükség a viszkozitásra? Az ABS és a menetstabilizáló rendszerek miatt.
Az ABS és a menetstabilizáló rendszerek mindent borítottak
Ezek a kerékfordulatra ható rendszerek a kerékfék szerkezetet dolgoztatják egy rendkívül gyors frekvenciájú „szorítsd-ereszd” módszerrel. Hatékonyságuk akkor éri el a csúcsot, ha késlekedés nélkül, és rendkívül gyorsan tudják dolgoztatni a féket. Na ez az, amire egy ABS nélküli autó sima DOT4 fékfolyadéka nem képes. A gyors fizikai erőátadás a fékmunkahengerekig, kizárólag az alacsony viszkozitású fékfolyadékokkal történik meg olyan hatékonyan, amivel a járműgyártók garantálni tudják az előírt fékhatást.
Hogyan kapjuk meg a kívánt viszkozitást?
Egyszerűen csak le kell venni a polcról. A járműgyártók az ISO 4925 6 számú szabványban fogalmazták meg az alacsony viszkozitású fékfolyadékok ismérveit, a DOT 4-en felül. Így minden jármű gépkönyvében érdemes ellenőrizni, hogy elég a DOT 4, vagy azon felül az ISO 6 is előírás.
A fékfolyadékok eltitkolt tulajdonsága
A fékfolyadékok harmadik fontos jellemzője a higrózusság, aminek negatív hatásairól nem sokan tudnak. Ez a vízszívó képesség végzetes fékhibákat is eredményezhet. A higrózusság konkrétan azt jelenti, hogy a folyadék magába szívja a levegő páratartalmát. Így a fékezéskor felszabaduló hő gázzá tudja alakítani a fékfolyadékban lévő vizet, vagyis a folyadék bizonyos mértékben összenyomhatóvá válik, ami a fékhatást egyértelműen késlelteti és rontja a fékhatást.
A fékfolyadék használata során folyamatosan előállnak a vízzel telítődés feltételei már a flakon kibontásakor, a folyadék betöltésekor, légtelenítéskor és korlátozottan akár a fékezések alkalmával is. Ezért nem érdemes nyitogatni a fékfolyadék tartály tetejét. Sőt a flakonban maradt, fel nem használt fékfolyadékot is azért kell kiönteni, mert a kibontott flakonban néhány hónap múlva már csak egy kifogásolható minőségű lötty marad.
Ha a higrózus képességet figyelembe vesszük, hozzávetőlegesen 4-5 évente érik meg a cserére a fékfolyadék. Például egy használt autó vásárlásakor ez is legyen szempont.
Mikor melyik fékfolyadékot válaszd?
A városi DOT4-et inkább a magas forráspontú DOT 5.1-re cserélném, ha versenyre adnám a fejem, vagy magas hegyi üzemmódban használnám a fékeket. Ugyanakkor, ha tudnám, hogy ABS, vagy menetstabilizáló működik az autóban, az ISO 4925 6 szabványnak mindenképpen szerepelnie kéne a termékcímkén, esetleg ISO 4925 7, a legalacsonyabb viszkozitás érdekében.
Ha keverni kell
A fékfolyadékok keverhetők, ha nagyon muszáj. Vegyük figyelembe, hogy a keveréssel mindig a gyengébb paraméterekkel rendelkező fékfolyadék tulajdonságai felé közelítünk mind a forrásponttal, mind a viszkozitással.