Személyautó motorolaj
A személyautó motorolaj a motor életelixírje
Ha a robbanómotoros személyautódban nincs motorolaj, akkor az nem rosszul működik, hanem egyáltalán nem működik azon a kb. 40 másodpercen túl, amíg véglegesen használhatatlanná nem válik, tehát kaput, kampec, finito, konyec, ende, naplemente, K.O., vége, kuka. Ugyanezt kockáztatod, ha van olaj, de régi vagy nem megfelelő, vagyis a 40 másodperces szenvedést 40 üzemórára vagy akár 40 hétre is növelheted. Ez azonban még mindig fényévekre van attól, hogy mire lenne képes az autód, ha az olajcserét szem előtt tartanád. Szerintünk az autó üzemeltetése a kormány, gázpedál, klíma, csomagtartó szakszerű kezelésében nem merül ki, mert az autó ennél kicsit komolyabb dolog. Még ha mindig szervizben is cserélteted az olajat, tudnod kell, miért érdemes úgy figyelni az olajcsere periódust, mint bliccelő utas a kalauzt. Ha érdekel, hogyan válaszd ki autódhoz a legjobb olajat, milyen viszkozitású motorolajokat használj, és hogy miért nem érdemes az olajcserét a következő évszázadra halasztani, olvass kicsit tovább. Ugyan ezek az információk minden robbanómotoros járműre érvényesek általában, mégis a következő sorokban a személyautók használatából indultunk ki. A teherautós és a motorkerékpáros olajok speciális jellemzőiről máshol írunk.
Milyen viszkozitású motorolajokat használjunk, ha nem akarjuk tönkretenni a motort?
A motorolaj viszkozitása – bármilyen tudományosan is hangzik – valójában annyit jelent, hogy az olaj mennyire jól áramlik és sokkal több köze van a folyóssághoz, mint a sűrűséghez. A sűrűség a fizikában is mást jelent és például a fröccs az egyre több szódától hígabb, de nem áramlik jobban. A motorolaj meg például akkor híg, ha belefolyik a hűtővíz vagy az üzemanyag. Szóval a motor kenésének kőkemény szabályai vannak és akkor most már tényleg csak a motorolaj viszkozitás jön:
- A viszkozitást jelölő első szám (pl. 5W, 10W, 0W, 20W): Ez azt mutatja, hogy mennyire „folyós” az olaj, amikor beindítod a motort. Ennek a paraméternek indítás után 4 másodperccel már nem sok jelentősége van. Egyébként a motorolaj „W” jellemzőjének a tél szóhoz van köze, de semmiképpen nem azt jelenti, hogy télen hogyan viselkedik. Egy robbanómotor a nyári szaharában is „hideg”, amikor beindítod. A lényeg, hogy minél kisebb számot látsz a W előtt, a motorolaj annál gyorsabban ér oda a legtávolabbi kenési ponthoz az autó indításakor, amikor még nem épült fel az olajnyomás. És ez tényleg fontos a motor élettartama szempontjából. Te is szeretnél olyan alkalmazottat, aki minél hamarabb beér a munkahelyre, nem pedig késve és ezzel gondot okozva a napi munkamenetben. Az 5W a korán kelő motorolaj, a 10W a sokáig alvó, de egyes helyzetekben a 10W is megfelelő. Az 5W is hamar elér a legtávolabbi munkahelyre, ahol a kenés a dolga, de az újabb olajok már 0W értéket produkálnak, ami majdnem olyan, mintha alkalmazottad haza sem menne, de az biztos, olyan gyorsan ér el a legtávolabbi kenési ponthoz, mint a tüsszentés. Azonban a 0W megjelenése egy sor más technológiai ugrást is jelent, ezért nem olyan egyszerű a helyzet, hogy mostantól azt töltjük az autóba. Most egyelőre hagyd csak leülepedni ezt a viszkozitás dolgot, később úgyis elmondjuk, mit keress az olajos flakonon a viszkozitáson kívül a legjobb motorolaj kiválasztásához.
- A viszkozitást jelölő második szám (20, 30, 40, 50): Ez meg azt mutatja, hogy az üzemmeleg motorban milyen tulajdonságokat vesz fel a motorolaj. Egészen pontosan a hőmérséklet emelkedésével a folyási képesség megnövekszik. Ha 30-as az olaj, az folyósabb a meleg motorban, mint az 50-es. Üzemmeleg motornál ez azért fontos, mert itt nem csupán a kenési pontra jutás a fontos, hiszen az olaj ilyenkor már mindenhol áramlik, hanem mert ilyenkor kap szerepet a kenési felület kialakulása (meg még egy csomó minden más, de azt is később).
Nos, ha nem akarsz reggelente szívni a hidegindítással, válassz alacsony W-számú olajat, persze ha a gépkönyv szerint is megteheted! A modern személyautók kedvencei a 0W-20, 5W-30 és 5W-40 olajok és most idetartozik egy kis magyarázat. A motorolajok fejlődését legtöbbször a motorok technológiai fejlődése követeli meg. Az autógyártás technológiai fejlettségét tekintve 1997-ig a 10W-40 volt a legfejlettebb olajokhoz társuló viszkozitás érték. Ezeket az olajokat 2000 körül váltotta az 5W-40, 2003-ban az 5W-30, és 2010 körül jelent meg az első 0W-30, mert ekkor éledezett a hibrid korszak és a start-stop rendszerű autózás, de ma már 0W-20 is található bőven, ahol a 20 ezáltal a motor gyártási precizitását is elárulja.
Motorolaj szabványok – vagyis amit a viszkozitáson kívül KÖTELEZŐ lenne tudni
Ez az a jellemző, amit a viszkozitás mellett kell nézni, mert nagyon egyértelműen mondja meg, hogy egy adott autóban jól fog-e szuperálni a kiválasztott olaj. Ugyanis nem minden olaj egyforma, ezért a motorolajoknak is megvannak a maguk klubjai, és ez a jellemző azt mutatja, hogy melyikbe sikerült a felvétel. Íme, a legfontosabb motorolaj szabványok:
- API szabvány (American Petroleum Institute): Ha az flakonon API SN, SJ, vagy valami hasonlót látsz, na azt kell egyeztetned a képkönyvben látottakkal. Itt ugye illik tudni, hogy minél hátrébb van az ábécében az S utáni betű, annál fejlettebb az olaj API rendszerű összetétele és visszafelé kompatibilis, vagyis, ha a gépkönyv még SJ szabványt kér, nyugodtan töltsd bele az az SN jelű, mert az már fejlettebb. Sőt, API esetében a minél korszerűbb szabvány alkalmazásához törekedhetsz is a betűváltásra.
- ACEA szabvány (European Auto Club): Ha nem API van a gépkönyvben, akkor ACEA. Az ACEA besorolás a motor típusára és az üzemanyag-fogyasztásra is utal. (Benzines: A, Dízel: B, részecskeszűrős: C) Benzinmotorokhoz legtöbbször az „A1/B1”, „A3/B4” jelöléseket találod, részecskeszűrős autóknál pedig a „C3” a leggyakoribb akár benzines, akár dízel.
- Gyártói specifikációk: A gyártóktól is jöhetnek jelölések, az API és ACEA mellett pluszban. Ezeket a jelöléseket az olajmárkák szívesen feltüntetik a flakonok címkéjén, mert attól még nívósabb lesz az adott olaj. Az autógyártók külön igényei olyanok, mint a sztárséfek titkos receptjei. Ha a VW, BMW vagy Mercedes előírást látod, az azt jelenti, hogy az olaj VIP belépőt kapott ezekhez a motorokhoz, de természetesen egy 1976-os Moszkvics is széles vigyorral ken vele, ha eltalálod a megfelelő viszkozitást és az API vagy ACEA jelölést.
Ha ennyi nem elég és szeretnél úgy elmerülni a témában, mint hatos anya az olajteknőben, olvasd el ezt:
Olajkeresés szabványok szerint
Néhány szuperképesség - amit kevesen tudnak a motorolajokról
A motorolaj nem csak arra jó, hogy ne rozsdásodjon el a motor. Itt van néhány extra, ami egyébként elvárható:
- Hűtés: Furcsa, de a motorolajok egyik tervezett feladata, hogy minél jobban segítsen csökkenteni a motor hőmérsékletét. Egészen pontosan a nagyon forró és kevésbé forró pontok közti hőkiegyenlítésben van szerepe a jobb hőeloszlást segítve.
- Lebegtetés: Az olaj a motor égéstermékekkel teli, fémeket igénybe vevő működése közben nem engedi leülepedni a kormot, fémszennyeződést, és egyéb mocskokat. Ezáltal megakadályozza, hogy a motor belseje olajsártengerré változzon vagy egy kis darab valami beszoruljon egy nagyon rossz helyre. Emiatt a lebegtetés miatt tudnak a motort károsító anyagok az olajszűrőbe kerülni az olaj áramlása folytán. (házi feladat: miért kell szűrőt is cserélni MINDEN(!) olajcsere alkalmával?)
- Kopásvédelem: Csökkenti a fémek közti súrlódást, hogy a motor ne adja meg magát idő előtt. Jó, ezt mondjuk tudtuk, de azért szuperképesség, mert az olívaolaj itt semmit nem érne.
- Motor tisztaság: A korszerű motorolajok úgy is együtt tudnak működni a motor részrendszereivel, hogy kevesebb hamut engednek termelődni. Ez nagyon fontos a részecskeszűrős és az összes turbo-motoros személyautó számára.
Mikor cseréljük le az olajat? Ha már fekete és büdös?
Nem, ne várjuk meg, hogy az olajért az aszfaltút építő brigádok licitáljanak. Az olajcsere 2 alapvető szabálya egyszerű és érdemes követni. Az egyik fő szabályt az hozta létre, hogy az olaj összetevőit az autó elhasználja, aminek következtében az olaj egyre gyatrábbul ken, rosszabbul hűt, kevésbé tisztít, kevésbé véd. Ezért üzemórákban számolhatjuk a kenőképes motorolaj élettartamát. Ezt az üzemórás időkényszert a megtett kilométerek alapján legkönnyebb meghatározni.
A másik szabályt abból lehet levezetni, hogy az olaj a szabad levegőn, használat nélkül is elhasználódik, mert az oxidáció nem tesz jót egy ilyen vegyianyagnak. Ez okozza a naptári időkényszert. Hogy az olaj ne romoljon meg, mint a napon hagyott harcsahús, évente cseréld le. Egyedül a „Long life” (hosszú élettartamú) olajok nem sértődnek meg, ha a betöltési évfordulótokon nem ajándékozod meg őket egy gyertyafényes leeresztéssel, de két év után már ezek is csak lottyadt löttyök, úgyhogy ne is bánkódj, csere és kész.
Az olajok tervezői mindig az arany középútban szeretnének megállapodni veled. Ha a következő olajcsere periódusokat soha nem blicceled el, eladáskor egy doromboló vad oroszlánért tarthatod a pénztárcádat, nem pedig egy gyanúsan füstölő, rázkódó, csikorgó fémkupac mellett reszketsz, hogy végül megkapod-e a vételárat:
- Ásványi olaj (ilyet gyakorlatilag már nem használunk): 5 000 – 7 000 km vagy 1 év után köszönd meg az olajnak, amit az autódért tett és kezdj tiszta lappal.
- Félszintetikus olaj: 10 000 – 15 000 km-ig vagy 1 év elteltével nyugdíjaznod kell és nyugdíj után nincs több meló!
- Szintetikus olaj: Ezek az olajok a maratonisták. Akár 20 000 km-t is kibírnak, de csak akkor, ha nem versenypályán hajtod a kocsit. A két év ezeknél simán oké lehet, de ha ez nincs külön a flakonra írva (vagy legalább, hogy longlife), akkor 1 év letelte után ne sokáig nyomkodd a szundit az ébresztőn. A longlife mítoszhoz még annyi, hogy egyes autógyártók megengedik az autó computerében az akár 30-40 ezer km-es szervizciklus beállítását, amihez természetesen az előírt olaj is szükséges. A mítosz a gyakorlatban úgy fest, hogy nincs olyan szerelő, aki ezt hajlandó boldogan és kétkedés nélkül beállítani. A mi véleményünk, hogy ez a járműgyártóknak kedvez leginkább és jobb a békesség, különben is az autó értékéhez képest az olajcsere nem akkora összeg, hogy ezen érdemes legyen spórolni.
Az „X év vagy Y kilométer” olajcsere szabályt érdemes komolyan venni. Ne legyél az az ember, aki csak akkor cserél olajat, ha már Aladdin csodalámpája megjelenik a műszerfalon, vagy az autód sértődötten megáll alattad a legrosszabb pillanatban (mert mind így szokott megállni …).
Az olajcsere gyakorisága a lábadtól és a napirendedtől is függ.
Nos, az öreg cowboyok sem szeretnek állandóan olajat cserélni, ezért nézzük meg, mivel szokták kicsit megnyújtani az olajcsere periódust az autó károsodása nélkül.
- Rövid utak, hidegindítás: Ha csak a sarki boltba jársz, az olajod többet dolgozik, mint gondolnád. Csak a sarki boltba jársz? Azt persze nem mondhatjuk, hogy ne állítsd le amíg bemész, de itt az lenne a leghelyesebb.
- Sportos vezetés: Ha versenyzőnek érzed magad a piros lámpánál, az olaj gyorsabban „elfárad”, azaz úgy elfogynak belőle a vegyészmérnökök által gondosan belekevert összetevők, mint sarki fűszeresnél az ingyen banán.
- Súlyos terhelés: Ha folyton utánfutót húzol, a motorolaj hamarabb elhasználódik, sőt ott a sebváltó olajat is sűrűbben csekkold.
Hogyan válasszuk ki a legjobb motorolajat? (Spoiler: nem az ár a legfontosabb)
A motorolaj választás igazi tudomány lehet, de pár egyszerű lépéssel épp most válsz olajguruvá:
- Olvasd el a kézikönyvet! Tudom, nem valami izgalmas olvasmány, de a karbantartás fejezetben kb. 10-12 betűből letudhatod, mi az előírás ahhoz a típushoz az olajszabványra ÉS(!) a viszkozitásra. Hidd el, mindig ez a legtutibb. Igen, itt lesz majd ACEA vagy API, meg 5W-30 meg ilyesmik.
- Figyeld a használati körülményeket! Ha sokat jársz városban, válassz szintetikus olajat a legjobb márkáktól. A 30% felár mindig bőven kárpótol majd, amikor látod a szomszédot szerelőhöz indulni, te pedig nyaralni, ahogy tervezted.
- Milyen gyakran indítasz: a 0W kezdetű olajok jobban bírják a sok indítást. Gondoltuk, ha futárkodsz, ez hasznos infó lehet. De mondjuk legalább legyen 5W.
- Motor állapota: Ha az autód elmúlt 10 éves, és többet futott, mint Forrest Gump, érdemes vastagabb olajjal kedveskedni neki. Ezt az olajvastagságot most nem magyarázzuk, de az Olajwebshopnál nyugodtan ráterelheted a szót az eladónál. Érdemes nézni, ahogy ilyenkor felcsillan a szemük, mert végre valaki komolyan érdeklődik.
- Ár: Ezt a kérdést mi most kikerüljük, de egy presztízs márka nem véletlenül az.
Egyesek láttak már olajfogyást – szerintünk valóban létezik
- Autópálya: Valaki lehúz Horvátországba 500 km autópályán és azt hiszi, elindulhat az 1 literes tartalék olaj nélkül. Ájjjááááj! Mit üzensz neki? Gondolom te eddig is tudtad, hogy autópályán jobban fogy az olaj.
- Öreg autó: Bizony, az öregebb autókon át-átereszt már egy-két olajszimmering, nyálkásodik az intercooler hűtő, és ki tudja még hány természetes kopással járó körülmény miatt éghet vagy szivároghat az olaj. Tudjuk, hogy 2-3 havonta megnézed teljesen hideg motornál a nívópálcát, ezért csak szólunk, hogy nálunk mindig be tudod szerezni a literes tartalék flakont.
- Új fajta olajok: Egyes szintetikus motorolajok tervezett jellemzője az üzemanyag takarékosság. Ez azt jelenti, hogy kevesebb üzemanyag fogy, de több motorolaj. Ezt azért kell tudni, mert nem ér meglepődni, ha csereidő előtt kifogy, ez még nem a vég.
Az olajfogyás természetes, a megoldás az utántöltés. Olajcserénél amúgy pont ezért veszünk akár egy literrel többet. Egyet azonban szintén csak tőlünk tudsz: az olajpótlás nem ér fel az olajcserével és nem is tolhatja ki az olajcsere időpontját. Reméljük, mire végig olvasod, benned is így összegződik anélkül, hogy marketing fogásnak gondolnád ezt a szabályt.
Szintetikus vagy ásványi olaj? A nagy kérdés
Ha a szintetikus olaj a Gucci, akkor az ásványi olaj a jó öreg Levi’s farmer. Mindkettő jó lehet, de nem ugyanarra a célra.
- Szintetikus olaj: Tartósabb, jobban bírja a szélsőséges terhelést, a hideget és a meleget, de drágább.
- Ásványi olaj: Olcsóbb, de sűrűbben kell cserélni.
Ha hosszú távra tervezel, válaszd a szintetikust. Ha csak hétvégi autózásokra használod a kocsit, az ásványi olaj is ken, mint a kis angyal.
Min spórolhatsz még?
Ha minden második olajcserénél cserélsz csak olajszűrőt és légszűrőt, úgy sokat spórolhatsz, de azzal tűpontos célzással lábon lövöd magad. Az olajszűrő már 8000 km után is elég szutykos a cseréhez, nemhogy 20.000 után, ahogy a spórolósok tervezik. A le nem cserélt szűrő pontosan olyan, mint a hordaléktorlasz áradáskor – már csak halmozza a szennyet, de nem ereszti tovább. Jobban jársz, ha úgy kezeled, mint az eldugult WC-t – szabadulj meg a szennytől, minél előbb, mert egy dugulás a motorban, hát nem tudom…
A régi olajat hova öntsük?
Díjmentesen fogadja minden hulladék kezelő udvar a lakossági mennyiségű fáradt motorolajat és a csomagolását, valamint az olajos rongyokat és ha kis balesettel tekerted le az olajszűrőt, akkor a „balesetes” rongyokat és az olajat felitató homokot is.
Az olajcsere utáni boldogság
Egy friss olajjal feltöltött motor olyan boldog, mint amikor egy gyerekkel a vidámparkos nap utáni nassolás közben közlöd, hogy a teraszon várja a póni, vagy az új lábbalhajtós Moszkvics. Halkabb lesz és kiegyensúlyozottabb (üzembiztosabb), egészségesebb (kevesebb szerviz), engedelmesebb (pl.: gyorsulás). Ráadásul te is megnyugszol, hogy nem kell idő előtt új motort venni.
Összegzés – Legyél az olajcsere Jedi-mestere
A rendszeres olajcsere és a megfelelő személyautó motorolaj kiválasztása a legjobb dolog, amit a motorodért tehetsz. Ha ennyit költesz a helyes üzemeltetésre, nem marketing károsult vagy, hanem előrelátó autós. Kövesd a szabványokat, a viszkozitást, figyeld az olajcsere időpontját, a megtett kilométereket, és ne ess pánikba a motorolaj szabványok láttán. Rendeléseidnél eladóink erre ki is találtak egy jó módszert, kérdezd őket bátran! A motorod meg fogja hálálni. Hosszú évekig vidáman duruzsol majd alattad és ha lecseréled egy másik kedvéért, azt mindketten sajnálni fogjátok…
Motorolajok és kenőanyagok készletről, azonnal.
30.000 Ft-ot meghaladó rendelés esetén ingyenes kiszállítás.
Közel 20 garantáltan eredeti forrásból származó olajmárkából választhat.
3 jó okunk is van azt állítani, hogy velünk jár a legjobban.
Amennyiben nem biztos benne milyen kenőanyag való a gépjárművébe, javasoljuk az olajkeresőnk használatát.
Személygépjármű motorolajok a legjelentősebb kenőanyag gyártóktól.