A BV5R motorkódú motorok üzemeltetéséhez speciális kenőanyagot!
Olajforgalmazók lévén, nemrég a Total Energies-től kaptunk egy információt, amit mindenképpen továbbítani szeretnénk vásárlóink felé. A történtek megítélésében nem szeretnénk hangadók lenni, nézzük inkább a tényeket, amelyek közlését csakis és kizárólag segítő szándékunk inspirálta.
A közlemény a következő volt:
„A STELLANTIS GROUP által gyártott 1.5 BlueHdi motorok DV5R motorkódú változatoknál előfordul a két vezérműtengelyt összekötő lánc szakadása és sok esetben vezérműtengely törése is. Ennek megelőzésére a STELLANTIS (PSA+Fiat+Chrysler) és a TotalEnergies kifejlesztette a TOTAL QUARTZ INEO RCP 5W30 típusú, preventív adalékot tartalmazó termékcsaládot ... Nagyon fontos, hogy csak a Stellantis FPW9.55535/03 jóváhagyású termékek segítenek a megelőzésben és ezzel jelenleg két gyártó rendelkezik. SOK esetben előfordul, hogy jogtalanul tűntetik fel a jóváhagyást. Kérem körültekintően járjatok el, ha felbukkan más márkánál ez a jóváhagyás.”
A hibákról is nagyon precíz tájékoztatást kaptunk, hogy minél tárgyilagosabban tájékoztathassuk a vásárlókat.
Tények a hiba körül
Egy igen sok autó típusnál alkalmazott, ugyanazon fejlesztésből származó motornál talált nagyon komoly konstrukciós hibára egy olajgyártó segített megoldást találni az autógyártóval közösen. A hibát a 7mm-es vastagságú (vékonyságú) vezérműlánc jelenti.
A hiba így jelentkezik és ez a kockázata
A hiba annyi, hogy a két vezérműtengelyt összekötő vékonyka lánc holtjátéka megnő, később könnyen elszakad. Ez a vezérmű tengely törését okozhatja. Sajnos ez a hiba leggyakoribb végkimenetele és úgy vehető észre, hogy vagy nem akar beindulni a motor, vagy üzem közben, hangos kattanás kíséretében megtörténik a vezérműtengely törés, esetleg szeleptörés.
Az érintett modell típusok
Citroën: C3 III, C3 Aircross, C4 III, C4 Cactus, C4 Spacetourer, C5 Aircross, Berlingo III, Berlingo III Van, Traveler és Jumpy.
DS: DS 3 Crossback, DS 4 II és DS 7 Crossback.
Opel: Corsa, Mokka, Crossland, Grandland, Combo, Combo Cargo, Zafira és Vivaro.
Peugeot: 208 II, 2008 II, 308 II és III, 508 II, 3008 II, 5008 II, Rifter, partner.
Toyota: Proace City, Proace City Verso, Proace és Proace Verso.
Érintettek még a Ford újabb, két vezérműtengelyes, 16 szelepes motorjai. Magyarországon ez nagy számban értékesített típus 2018 óta.
Így azonosíthatjuk be egyértelműen az érintett motorokat
A motorkód ezeknél az autóknál tartalmazza a DV5 karaktersort. Elsősorban 2019 december 31. után gyártott motorokról van szó, de 2018-ban már gurultak le ilyen motorok a gyártósorokról. Az „a” jelzésű helyen található számok szerint a motorunk a vékony 7mm-es lánccal van szerelve (tehát érintett), ha a számsor 9812647280. A módosított konstrukciónál a 9830580480 számsor azt jelenti, hogy 8 mm-es láncunk és módosított láncfeszítőnk van, tehát nincs veszély, ott már kenőanyagból is lehet az eredetit használni.
A javasolt megoldás egy speciális kenőanyag
A Total Energies a Quartz Ineo családban fejlesztette ki – kimondottan ennek a problémának az orvoslására – az RCP olajat, amely egy bázisolaját tekintve „vastagabb” olaj. Ez részben abból is látszik, hogy nem a szupervékony 0W-20 viszkozitási osztályba sorolt víz szerű olaj, hanem egy korábbról ismert 5W-30-as viszkozitású kenőanyag.
Az RCP olajba belefejlesztett adalék összetételét a vegyészmérnökök a láncvédelemre optimalizálták. Az RCP formula nagyban segít elkerülni a mechanikai kopást, ezáltal a sérülés esélyét is jelentősen csökkenti.
Melyik DV5R motorba milyen olaj való?
motor típus |
motor azonosítás |
ez legyen az olajos flakonon |
ez a termék felel meg a specifikációnak |
DV5R(*) minden típus az OPR 16885-ig? |
YHX / YHY / YHZ / YHW /YHV / YHR |
motor típus |
motor azonosítás |
ez legyen az olajos flakonon |
ez a termék felel meg a specifikációnak |
DV5R(*) minden típus az OPR 16886-tól |
YHX / YHY / YHZ / YHW /YHV / YHR |
Total Quartz Ineo Xtra First 0w-20 |
Mit tegyen egy DV5R tulajdonos?
A motorkód és a lánc beazonosítását követően minél előbb javasoljuk az olajcserét (esetleg soron kívül), előírt mennyiségű Total Quartz Ineo RCP 5W-30 vagy MOBIL 1 ESP FORMULA P 5W-30 motorolajjal.
Mit tegyen egy autószerelő?
Hívja fel a problémára az ismert típusok tulajdonosainak figyelmét. Akár még hívja is be őket soron kívüli olajcserére az előírt mennyiségű Total Quartz Ineo RCP 5W-30 vagy MOBIL 1 ESP FORMULA P 5W-30 motorolajjal.
Költségek tekintetében ez nem egy visszahívás, így a motorgyártó az olajgyártóval közös fejlesztéssel szállt be a kárenyhítésbe. A szerelők védtelenek, tőlük nem lenne korrekt kedvezményt kérni a munkadíjra. Az olajcsere amúgy is időszerű előbb-utóbb. Kívánjuk, hogy addig mindenki károsodás nélkül használja autóját.
A total Energies tájékozató prezentációja nyomán