Blog

Akinek bonyolult az olajválasztás

Akinek bonyolult az olajválasztás

A megfelelő olaj kiválasztásáról nem lehet eleget írni. Ezért most megpróbáljuk a lehető legegyszerűbben, mert motorolajat is úgy választunk, mint edzőcipőt vagy parfümöt...

A legjobb motorolaj kiválasztása kizárólag 3 szempont alapján

Olajat mindenki úgy választ, mint parfümöt vagy edzőcipőt, azaz rengeteg szempontrendszer lehetséges és sokszor nem tudjuk, mi tetszik meg benne. Nálunk az elsődleges szempont a teljesítmény osztály, második (csak!) a viszkozitás és harmadik a márka. Ne feledjük, hogy egy adott motorolaj márkának lehet 5W-30-as motorolaja, aminek két teljesítményosztályban is születhet ikertestvére (5W-30 dízel és 5W-30 benzines...) . Olajválasztásnál legcélravezetőbb az autó típusa felől közelíteni a keresést, mert minden motorolaj forgalmazó egy szinte tévedhetetlen adatbázisból mondja meg, melyik autótípus milyen motorolajat igényel az adott olajmárka választékából. Nyugodtan lehet böngészni az adatbázisokat, nem lesz nagy meglepetés: egy adott autótípushoz ugyanaz a teljesítményosztály és viszkozitás fog párosulni. Az olaj választása ezen túl már csak márkahűség és pénztárca kérdése lesz.

A motorolajok teljesítmény osztálya

Az autógyártók teljesítményosztályokkal írják le, milyen motorolajra van szükség az adott autótípus optimális működéséhez. Teljesítményosztályból igazán nincs sok, és sokszor fontosabb a viszkozitásnál. Ez jelzi ugyanis a motorolajban lévő adalékanyagok összetételét. Az adalék összetétel azért fontos, mert a belsőégésű motorok a technológia fejlettségétől függően jól elkülöníthető működési megoldásokat képviselnek, mint benzin/dízel vagy turbó/szívó és sima/katalizátoros/részecskeszűrős/AD-Blue-s. A benzin és dízel jellemzően mindig ugyanazokat a teljesítményszinteket igényli, míg a turbó változatok mindig a lehető legkevesebb szilárd részecskét szeretnék látni a turbó környékén, ahogy az égéstermék kezelő rendszerek is némileg változtatnak a motorolajba kerülő adalékanyagok összetételén és mennyiségén.

A viszkozitás

A viszkozitást tekintve majdnem minden jármű 5W-30-ra és 5W-40-re van hangolva 2000 óta. 2016-tól mondhatjuk egyre elterjedtebbnek a 0W-20, 0W-16 viszkozitási osztályt, de meg kell jegyeznünk, hogy az első hibrideknél már 2008-ban is 0W kezdetű volt az előírt viszkozitás. Igen, igen, míg nemrég az 5W-30 volt a legideálisabb, a 0W.. motorolajok nélkülözhetetlenek lettek a mai start-stop rendszerű személyautók és a hibridek működéséhez. A világ járműparkjának túlnyomó része azonban még az 5W-30 viszkozitással működik legoptimálisabban. Az 5W és a 0W jelentős eltérés, ezért általában ezeknél a teljesítmény osztályt is változik, ami azt is jelenti, hogy a kettő felcserélésével bánjunk óvatosan.

A motorolaj márka

A legjobbnak ítélt motorolaj márkák ereje minden esetben a marketingjükben rejlik. Azonban, ha egy olajban nincs mit pozitívan kiemelni, akkor a marketing már nem azt hirdeti, hogy a „legjobb”. Egyes márkák valóban jóval több adalékot tesznek a kenőanyagba, egyesek valóban saját fejlesztésű adalékokat használnak, egyeseknél valóban komoly kutatás-fejlesztés folyik a laboratóriumokban, egyes márkákat valóban felkérnek, hogy egy adott autótípus műszaki sajátságai miatt fejlesszenek valami különlegeset. A márka választáshoz legfontosabb motiváció a jármű gépkönyve, ahol a saját szemünkkel olvashatjuk, hogy teljesítményosztályokon és viszkozitáson kívül milyen márkát neveznek meg. Ennek ellenére tudnunk kell, hogy minden egyes márka, szinte minden járműhöz kínál teljesítményosztályban és viszkozitásban megfelelő motorolajat – a márkánál már lehet fontosabb szempont például a pénztárcánk.