Fagyálló hűtőfolyadékok
A hűtőfolyadékok alapja a glikol. Alapvető tulajdonságait az adalékanyagok határozzák meg. A G11, G12 és G13 szabványok a VW konszern TL 774-... jelű specifikációiból alakultak ki, de azokkal sokszor csak részleges átfedésben vannak. A legjobb minőséget az garantálja, ha a VW TL 774 … jelzés valamelyike is a címkén szerepel.
G11 VW G11 VW TL 774-C |
G12 VW G12 VW TL 774-D |
G12+
VW TL 774-F |
G12++
VW TL 774-G |
G13 VW G13 VW TL 774-J |
1996 előtti autókba |
1996-2001 közötti autókba |
1996-2001 közötti autókba |
2008 utáni autókba |
2012 utáni autókba |
csere 2-3 évente |
csere 4-5 évente |
csere 4-5 évente |
csere 4-5 évente |
Nem kell cserélni a rendszer megbontásáig a gyári feltöltést |
rossz hőátadás |
jó hőátadás |
a legjobb hőátadás |
||
Védőréteggel óvja a gumi, fém- és műanyag felületeket. |
Csak a korrodált fém felületeken alakul ki védőréteg |
Környezetbarátabb, mint a G12 |
Környezetbarátabb mint a G12+ és fejlettebb a korrózióvédelme |
Megelőző korrózióvédelmet is tartalmaz, magasabb hőmérsékletet is elvisel |
|
Csak akkor használható, ha a rendszerben nem érintkezik réz/sárgaréz alkatrészekkel |
|
|
|
Melyik hűtőfolyadék melyikkel keverhető?
A szabványok felülről lefelé kompatibilisek egymással, de a G12-nél meg kell állni és ugrani a G11-re. A G12 igazi kakukktojás, mert nem keveredik G11-gyel és saját névrokonát, a G12+ hűtőfolyadékot is zavarja. A keverés semmilyen esetben nem javasolt még akkor sem, ha elvileg lehetséges.
A glikol fajtája és az adalékok összetétele, fagyálló szabványonként eltérnek. A szabványok kialakítására azért volt szükség, mert a különböző motorokban eltérően kell hűteni és védeni. Látható, hogy az összetételbéli különbségek miatt nem biztos, hogy keverhetők egymással. Az adalékok szempontjából még ha keverhető is, az egyes tulajdonságok az elegyítés során szuperül leromlanak. Ezért ajánljuk mindig a teljes cserét, vagy a nem szín szerinti, hanem az azonos típusú hozzápótlást. Már ha tudjuk.
Mi lehet a fagyálló hűtőfolyadékban, amitől nem mindegy melyiket töltjük az autóba?
Van benne például fagyálló, de miért?
Ezt könnyű levezetni, ha elfordítjuk a képzeletbeli slusszkulcsot.
A motor hűtésére természetesen csak az ásványmentesített desztillált víz alkalmas, hogy a lerakódásokat, dugulásokat elkerüljük. Igen ám, de a víz (és a desztillált víz) egyik általános különlegessége a negatív hőtágulás, ami abban nyilvánul meg, hogy 0°C-ról melegítve zsugorodik, 4°C-ról hűlve pedig pont fordítva: növekszik a térfogata. Mivel a folyadékok nem összenyomhatók, a hűlögető hűtővizek a zárt rendszert belülről repesztenék szét az első fagyos éjszakán.
A fagyálló hűtőfolyadékokban etilén-glikol, vagy propilén-glikol nyomja le a víz dermedéspontját. A koncentrátumok -72°C fokig használhatók, Európában a -35°C fokot tartják biztonságosnak.
Aztán van még benne csomó minden, de miért?
Ha már a tulajdonságokról van szó, fontos tudni, hogy a hűtőrendszerek élete nagyon intenzív korrózióval van kimatricázva. Ezért a hűtőfolyadék tele van korrózió gátló adalékokkal. Aki eddig nem nézte milyen fajtát vesz, azoknak üzenjük, hogy a korróziógátlás vas és alu motorblokkok esetén eltérő védővegyületet igényel és nagyon nem férnek össze.
Adalék még az a jónéhány molekula is, ami a minél tökéletesebb hőátadásért felel.
Mit kockáztatunk, ha fáradt hűtőfolyadékkal autózunk?
A váratlan lerobbanások kockázata mellett a rengeteg bosszantó, nehezen kideríthető meghibásodást kerülhetnénk el, ha a hűtéssel mindig minden rendben lenne. Az előző bekezdésben leírt körforgáshoz már csak egy felnyitott motorháztető hiányzik, hogy meglássuk, mi mindennek kell rendszeresen kibírnia a legtöbbször 100 fokos hőmérséklet ingadozást. Némelyik alkatrész közvetlenül érintkezik a hűtőfolyadékkal, de minden alkatrész extrém módon kap a motortérben hideget és meleget. A meghibásodás kockázata tehát minden alkatrészre vonatkozik túlhűlés vagy túlhevülés esetén. A meghibásodások egy része egyértelmű, de vannak alattomosan jelentkező bosszantó hibák.
A lyukas hűtőből, vagy szakad csövekből láthatóan folyik a víz, de azt megelőzően alattomosan szivároghat és a hűtés nem szűnik meg, csak csökken a hatásfoka. Bosszantó hibák közé soroljuk például a hőtől hajszálrepedést szenvedett még forgó, de már bizonytalanul jelet adó főtengely fordulatszám jeladó hibáját. Az ilyen jeladó eredetű hibák legtöbbször a computerben nem is azt a bizonyos hibát jelzik, hanem valami teljesen más alkatrész rendellenes működésével üzen. (A főtengely fordulatszám jeladó hibás autó néha bedob egy kuplung csúszásra utaló hibakódot).
Hihetetlennek tűnhet, hogy az autók motorjának meghibásodásai legalább 15%-ban a nem megfelelő hűtésre vezethetők vissza, aminek a hűtőfolyadék adalékainak kifogyása felelős a legtöbbször.
Mit tegyünk, hogy megelőzzük a hűtőrendszer hibáit?
A válasz egyszerűnek tűnik. A hűtőrendszert és a benne keringő folyadékot jó állapotban kell tartani. A hűtőrendszer egészségesen tartásával és rendszeres ellenőrzésével már megint stréber autómániásoknak tűnhetünk, valójában „csak” gondosak vagyunk annak érdekében, hogy távolabb toljunk egy szerviz időpontot, vagy elkerüljünk egy kellemetlen lerobbanást.
- Rendszeresen cseréljük a hűtőfolyadékot a gépkönyv szerint előírt időben
- Rendszeresen ellenőrizzük a hűtőfolyadék fagyálló képességét
- Rendszeresen ellenőrizzük a folyadékszintet (a legárulkodóbb jel)
- Válasszunk megfelelő hűtőfolyadékot
- Bátran használjunk védő adalékokat
- Kisebb meghibásodás esetén használjunk helyreállító adalékokat
A hűtőfolyadékoknál be lehet állítani a deremedéspontot
Vannak koncentrátumok és előkevert folyadékok, valamint minden hűtőfolyadék hígítható. A hígítás a fagyvédelemért felelős különböző glikol származékok fura viselkedése miatt fura számításokat is követel, ami legfeljebb szerelőktől elvárható. Fontos azonban tudni, hogy túl sok glikol már pont, hogy ront a fagyvédelmen, tehát mindig a címkén feltüntetett keverési arányok eredményezik a kívánt fagyvédelmet. Hétköznapi autósként egy fillérekért beszerezhető és a rendszeres ellenőrzéshez ragyogóan használható fokmérővel egyszerűen ellenőrizhetjük bármely hűtőfolyadék fagyálló képességét. Ez a szerkezet alkalmas az idő előtti hűtő-fagyálló fáradás megállapítására. A garázs polcán talán ugyanolyan fontos eszköz, mint egy akkumulátor töltő.
Ha már a keverésnél tartunk, eminens fagyállókeverők észrevették már, hogy egyes flakonokra nem 1 liter van írva, hanem 1 kg. A fagyálló sűrűsége pedig 1,1. Szóval csak szólunk, hogy az egykilós fagyálló nem egy liter. Aki megijedt a keveréstől, nem kell szégyenkeznie, mert ma már mindenhol választhatunk használatra kész hűtőfolyadékot.
Hűtőadalékok – a varázsszer okosságok
Habár a hűtőfolyadékok az évek során egyre több környezetvédelmi előírásnak felelnek meg és egyre jobban alkalmasak a hűtőrendszer korrózióvédelmére, a külön kapható adalékok jelentős szervizdíjaktól mentesíthetnek, ha megfelelő időben alkalmazzuk őket.
Markáns kategória a hűtőrendszer tisztító adalékok csoportja, ami azért jelentős, mert a hűtőrendszer legtöbb részéhez nem lehet közvetlenül hozzáférni. Jól jönnek ezek a vegyületek használt autó vásárláskor, ha az új gazda hosszabb távra tervez.
Az ápoló adalékoktól azt várhatjuk, hogy megelőző védelmet biztosítanak a hűtőfolyadék korrózióvédelmén felül. Aktív összetevőket tartalmaznak mind a fém felületek, mind a gumi és műanyag tömítések védelmére.
Az adalékok között találunk olyan terméket is, ami a motor hőmérsékletét képes csökkenteni a hőcsere javításával.
Az adalékok egy része képes javítani. Ezek olyan tömítők, amik a hűtőrendszerbe juttatva képesek helyreállítani akár 0,9 mm-es tömítetlenséget. Ezekkel ideig-óráig elodázható a komolyabb szerviz.
Természetesen a kiválasztásnál érdemes elolvasni a leírásokat, mert a tulajdonságok kombinációja termékenként eltérő.
[[ box|name:newsletter;disp:start ]]