Blog
2020.03.12 22:25

Castrol Edge - ha kell a változás

Castrol Edge - ha kell a változás

Ismerős a downsizing szó? Ha nem is ismerős, akkor is észrevehetted, hogy az autód motorja az elmúlt húsz-harminc évben a felére csökkent. A teljesítménye viszont ugyanakkora maradt, vagy akár nőtt is. Vajon másmilyen olaj kell bele, hogy túlélje a motor?

Bárki könnyen elképzelheti, hogy ha valami feleakkora, de ugyanekkora a teljesítménye, akkor kb kétszer akkora igénybevételnek van kitéve a belseje. Persze csökkent valamennyit a hulladékhő, mert optimalizálták az égést, és nem pörgetik az egekbe a motorokat, hanem inkább tesznek rá egy kis turbót, hogy a mindennap használt tartományokban nyomatékosabb legyen. De akkor is.

Ebből már könnyen érthető, miért kiemelkedően fontos a megfelelő motorolaj, és mennyire nem működnek már a húsz évvel ezelőtti reflexek, hogy tegyünk bele vastagabbat oszt jó lesz.

Ez óriási kihívás az olajgyártóknak, és folyamatosan fejlesztik az olajokat, mégha a nevük nem is változik, a beltartalom rengeteget. Ha most az lenne a flakonban, mint húsz-harminc éve, a motor a soron következő olajcserét se élné meg.

Egy ilyen, továbbfejlesztett olaj a Castrol Edge is. Itt a mérnököknek a fő kihívást az okozta, hogy az olajoknak minden eddiginél erősebbeknek kell lenniük. Minden motorfordulat alkalmával intenzív súrlódási pontok keletkeznek a motor kritikus részein, amik mindösszesen néhány ezredmásodpercig tartanak, majd ciklikusan ismétlődnek, minden egyes főtengelyfordulattal ,percenkét 900-3000 alkalommal, ha nem üvegeled. Ezek a súrlódási pontok, ha nem megfelelő körülöttük a kenés, együttesen akár 10%-kal is ronthatják a teljesítményt. És extrém módon amortizálják a motort, mint ahogy fent olvashattad.

A motorteljesítményt csökkentő, és nagy kopást okozó súrlódás leküzdése érdekében kifejlesztették a  Fluid Titanium technológiával készülő Castrol EDGE-et, amely megváltoztatja szerkezetét, hogy extrém nyomás alatt még ellenállóbb legyen. Feladata, hogy távol tartsa egymástól a fém alkatrészeket és csökkentse a súrlódást. A terhelés alatt jobban teljesítő, Fluid TITANIUM technológiával készült Castrol EDGE szerkezete átalakul, és jelentősen csökkenti a súrlódást.

Milyen autókba való?

A Castrol edge olajok 0W20-tól 5W40-ig terjedő viszkozitással rendelkeznek, tehát ha a gépkönyvben ilyen találsz, az jó. Van belőle a Supercar verzió, ami 10W60-as viszkozitású.

Tudja a legújabb Merci, GM, Volkswagen szabványokat. Tehát a Catrol Edge jó mind a GM dexos2, GM LL-A-025, GM LL-A-025/B-02,5 GM LL-B-025, MB 229.31, MB 229.51, VW 502.00/505.00, VW 505.01 szabványokat igénylő modern autók bármelyikéhez. 

Mielőtt eladudnál: ezek a kétezer tízes évek autóinak szabványai, annak is inkább a második fele, Euro-5-6, üzemanyaghatékonyság, közvetlen befecskendezés, start-stop elektronikák, hengerlekapcsolás és hasonló tudásszinten lévő járművek ajánlott olaja. Ide a képre csak a legfrissebb, tehát a legszigorúbb szabványokat válogattam ki. Eléggé beszédes. Az MB 229.51 szabványa a legtöbbet követeli a motorolajtól, aminek a Castrol Edge C3 tökéletesen eleget tud tenni.

Magyarán ezzel nem nyúlsz mellé.