Rettegett füstök és orvoslásuk - fekete füst a dízelből
Az autó elég bonyolult szerkezet, nem elvárható, hogy minden autót használó ember olyan szinten értsen hozzá, hogy eleve észrevegye, ha füstöl, arra meg végképp nem kötelezhető senki, hogy a füst színéből, mennyiségéből következtetéseket vonjon le. Erre vagyunk mi. Most elmondjuk, melyik füstnél mire számíts.
Az autó elég bonyolult szerkezet, nem elvárható, hogy minden autót használó ember olyan szinten értsen hozzá, hogy eleve észrevegye, ha füstöl, arra meg végképp nem kötelezhető senki, hogy a füst színéből, mennyiségéből következtetéseket vonjon le.
Erre vagyunk mi. Most elmondjuk, melyik füstnél mire számíts.
Alapozzunk. Normál üzemi használatban elvileg nem kellene füstnek látszani a kocsi mögött. Semmilyen füstnek. De akkor sem kell feltétlenül aggódni, ha van valamilyen.
Fekete füst a dízel motorból
Dízelnél kicsit macerásabb a dolog, mert a régebbieknél utalhat a mechanikus adagoló hibájára éppúgy, mint a porlasztócsúcsokéra. Az újaknál pedig az elektronikus befecskendező hibáját jelezheti, vagy a dízel injektorokét (ugye ezt már tudjuk tisztítani). Egyikkel se békülj ki, vidd szervizbe, mert mögötted a büdöset szívja a nép. Ráadásul elkezd fogyasztani is a gép, ezt úgyis észreveszed, ha mást nem is.
Szintén kellemetlen, ha valamelyik szenzor adja fel az ötvenből, ami a motorodon van. Ez bármelyik lehet, a MAF-szenzortól a lambdaszondán át, a külső hőmérséklet érzékelő, vagy ezek bármelyik csatlakozója, vezetéke, vagy testpontja. Okozhat szegény, vagy dús keveréket, lényegében bármilyen random hibát. Nem irigyellek, mert az eredmény egy körülményesen javítható, rángató, sokat evő, büdös dízel.
Egyszerűen a sokat futott autók apró hibáinak összessége is okozhat füstölést. Ezek bonyolult gépek, kecsegtető ugyan a kedvező üzemanyagfogyasztás, meg a nyomatéktenger, de ha valami van, akkor van valami. Először érdemes adalékkal próbálkozni, hátha csak becsúszott egy rossz tanoklás.
Ha gyorsításkor füstöl feketét a dízel, az valószínűleg korom, káros mindenre, büdös is. Lehet a sok városi használat nyomán lerakódás a kipufogóból, lehet a DPF tisztító ciklusa miatt, amikor többletüzemanyag vagy adalék befecskendezéssel takarítják ki az eddig benntartott kormot. Egyik sem környezetbarát. De lehet sokkal egyszerűbb dolog miatt is, mint az elkoszolódott légszűrő. Itt nem az üzemanyag sok, hanem a levegő kevés az optimális keverék kialakulásához. Ez a legolcsóbb.
A DPF amúgy kacifántos szerkezet, de ha már bent van az autóban ne hagyjuk hibaforrássá válni. Mégpedig így kell ezt tenni.
Aztán ott a chiptuning. Ami néha gyári ugye, mint tudjuk a VW-botrány óta. Szóval a chiptuning bele nyúl mindenbe, ami segíti a motort a nagyobb teljesítményben, csak éppen az emissziót vágja pofán egy EUR6 norma feliratú, telefonkönyv vastagságú előírásgyűjteménnyel. A lényeg, hogy füstölni fog, feketét, de nem azért mert rossz, hanem mert rossz lett. Utálatos dolog.
A cikksorozat végére értünk, úgyhogy ha minden részt olvastál, bátran kijelentheted, hogy mostantól szakavatott füstfigyelő vagy. Nyugodtan hozd rá az összes szomszédra a frászt, azzal, hogy milyet füstöl a kocsija, és ebből mekkora baja lehet.