Rettegett füstök és orvoslásuk - fehér füst a benzines motorból
Az autó elég bonyolult szerkezet, nem elvárható, hogy minden autót használó ember olyan szinten értsen hozzá, hogy eleve észrevegye, ha füstöl, arra meg végképp nem kötelezhető senki, hogy a füst színéből, mennyiségéből következtetéseket vonjon le. Erre vagyunk mi. Most elmondjuk, melyik füstnél mire számíts. 3. rész
Az autó elég bonyolult szerkezet, nem elvárható, hogy minden autót használó ember olyan szinten értsen hozzá, hogy eleve észrevegye, ha füstöl, arra meg végképp nem kötelezhető senki, hogy a füst színéből, mennyiségéből következtetéseket vonjon le.
Erre vagyunk mi. Most elmondjuk, melyik füstnél mire számíts.
Alapozzunk. Normál üzemi használatban elvileg nem kellene füstnek látszani a kocsi mögött. Semmilyen füstnek. De akkor sem kell feltétlenül aggódni, ha van valamilyen.
Például fehér füst a benzines motorból
A fehér füst benzines autó esetén minden esetben azt jelenti, hogy a hűtővíz bekerült a kipufogórendszerbe. Kár megijedni, mert reggel egy kis pára természetes, ugyanis a kipufogó belsejében mindig lecsapódik egy kevés. Amikor ez felmelegszik, kipárolog.
Érdemes megfigyelni, hogy az olajjal együtt a hűtővíz is fogy-e. Ha együtt megy a kettő, gyanakodhatunk a motortömb és a hengerfej közötti tömítés hibájára. Ennek mértékétől függően több szintje van azért. Van, hogy simán elcsöpög a víz, azért fogy. Ilyenkor jól jön a hűtőtömítő. Egészen konkrétan erre gondolunk, vagy erre.
Van, hogy a motor „beledolgozik” a víztérbe. Ez általában felfújt vízcsöveket jelent, és bugyogó túlfolyótartályt. Nem szerencsés, de ha nem a kipufogó felé távozik a gőz, reménykedhetünk benne, hogy csak a tömítés ment tönkre, nem a hengerfej.
Ugyanis ez utóbbi esetben a pápaválasztásra emlékeztető fehér füst száll fel, mégpedig 1-2 perc alatt az egész hűtőrendszer tartalmából képződő mennyiségben. Ez eléggé észrevehető, és általában költséges és drága javítást jelent. Ha a szerelőnk száját elhagyja a gépműhely kifejezés, nyugodtan körül lehet nézni az akciós személyi kölcsönök között.
Ugyanez a helyzet, ha turbós, benzines kocsid van, és gyorsításkor jelenik mg a szürke-fehér füst. Ez a turbó hibájára utal. Zsebbenyúlós is lehet, de elképzelhető, hogy megúszod pár tömítés cseréjével (nem fogod).
Ennél csak egy rosszabb van, ha a blokk repedt meg. Ezesetben nyugodtan keress egy bontott blokkot, vagy add el az autót. Minden esetre nagy mennyiségű fehér füst esetén azonnal állítsd le a verdát, és hívj autószállítót. Simán lehet, hogy trélerrel együtt is megúszod egy százasból, de egy megfőtt motor felújítása mindenképp hatszámjegyü, és legalább négyessel kezdődik.
Ennél kicsivel könnyebb dolgod, ha a fehér füst a motortérből jön ki, mert egyszerűen túlmelegedett a motor. Ez utalhat a thermosztát hibájára, lehet valami eltömődés a rendszerben, de egyszerűen a ventilátor, a vezérlése, vagy egy jeladó is tönkremehetett. Fél szemed a vízhőfokmérőn legyen.