Blog
2019.09.24 21:59

Hígulnak az olajok

Hígulnak az olajok

Mivel a gyári beszállítóknak (OEM) már az oviban is hatékonyság volt a jelük, ezért a legfőbb céljuk minden körülmények között a hatékonyság növelése. Ez a járműipari vonatkozásban annyit tesz, hogy az olajok ne gátolják a szerkezet működését az áramlásuk ellenállásával, azaz a viszkozitásukkal.

Mivel a gyári beszállítóknak (OEM) már az oviban is hatékonyság volt a jelük, ezért a legfőbb céljuk minden körülmények között a hatékonyság növelése. Ez a járműipari vonatkozásban annyit tesz, hogy az olajok ne gátolják a szerkezet működését az áramlásuk ellenállásával, azaz a viszkozitásukkal.
A magasabb viszkozitású folyadék ugyanis kevésbé áramlik szívesen, tehát több energia vész el azon, hogy az olajat keringessük.

A hajtómű-kenőanyagok a sok kicsi sokra megy elvén javíthatják az üzemanyag-hatékonyságot és csökkenthetik az üvegházhatású gázok kibocsátását. Mindezt úgy, hogy jobban, okosabban, ügyesebben csökkentik fogaskerekek súrlódását a korábbi társaiknál.

Az autóipari mérnökök társasága (SAE) a kenőanyag-iparban már magának az osztályozási rendszernek is a szinonímája. Ezen belül a SAE J306 szabvány pedig az autóipari hajtóművek szabványa – továbbiakban váltó és diffi. Ez a szabvány meghatározza az autóipari hajtómű-kenőanyagok besorolását - azaz a kenőanyag áramlása és deformációja alapján szabványosítja az egyes váltóolajokat. Az OEM beszállítók is eszerint a rendszer szerint jelölik a váltó és egyéb hajtómű olajaikat.

Ezzel szemben a motor kenőanyagának viszkozitási osztályozását egy másik, a dallamos nevű SAE J300 szabvány határozza meg. Ott van a bibi, hogy ezeket gyakran összekeverik. Ezért szükséges, hogy a SAE J306 és J300 szabványokban meghatározott besorolási skálákat ne hasonlítsák össze, mivel a nem megfelelő folyadék használata katasztrofális hatással lehet a járgányra és a bukszára egyaránt.

A SAE J306-ot utoljára 2005-ben módosították, tehát az azóta kifejlesztett alacsony viszkozitású váltóolajokra vonatkozó követelményeket nem tükrözte megfelelő módon, így minden a SAE80 kategóriában volt, ami megütötte, és az is, ami extrán túlteljesítette ezt a szintet. 

2019. februárjában hatályos SAE J306 frissült, hogy a jelenlegi és jövőbeli alacsony viszkozitású olajoknak is lehessen szép neve. A megújult szabvány három új viszkozitási fokozatot vezetett be, hogy pontosabban meghatározza a jövőbeli váltóolajokat:

SAE 65
SAE 70
SAE 75

A viszkozitási ablak módosításával lehetővé vált az eddigieknél hígabb olajok befoglalása is a rendszerbe. Ezzel együtt járt, hogy a SAE 80 viszkozitási ablaka is módosult, mégpedig 7.0 cSt-ről 3.8 cSt-re 100°C  fokon. Így vált lehetővé a hígabb olajok beillesztése a rendszerbe.

 

Mit gondolunk mi?

A SAE J306 megújítása révén sokkal pontosabb viszkozitási sávokkal ad pontosabb keretet az alacsony viszkozitású váltóolajoknak. Ez jelenleg a hajtóműfejlesztések elvárása, a hatékonysági és tartóssági egyensúly mellett. Az új alacsonyabb viszkozitási fokozatok bevezetése teret ad a hatékonyabb kenőanyagoknak, sőt, még takarékosabb váltók készülhetnek általuk.