A Filtron dollármilliói közvetlen közelről
Miért vette meg a Filtron céget a MANN+HUMMEL cégcsoport? A világ szűrő gyártói közül miért pont a Filtron aki le tudja hagyni a versenytársakat? Mivel érték el megrendelőik elégedettségét? Mi biztosítja versenyképességük fenntartását? Nemrég a gyárban jártunk és minden jel arra vall, hogy a piacnak komolyan kell vennie a Filtront, ahol szinte valamennyi személy- és teher autótípushoz magas technikai színvonalú és méretpontos olajszűrőt, levegőszűrőt, üzemanyagszűrőt és pollenszűrőt gyártanak. Látogatásunk alkalmával megbizonyosodtunk, hogy mindezt nagy-nagy odafigyeléssel.
Hol vannak a dollármilliók?
Furcsa, hogy bár a szűrőknél is fontos az anyagminőség, az elsődleges szempont a méretpontosság. Ezért olyan fontos a Filtronnak is, hogy gyártó sablonjaik nagyon precízek legyenek. Egy-egy ilyen féltve őrzött sablon 15-20.000 USD, azaz 4-5 millió forint. Ezt csak néhány száz különböző autótípussal kell beszorozni, amit még fel kell szorozni a két fémházas technológiát alkalmazó szűrőtípussal is. A sablonok eszközértéke tehát forintban milliárdokra rúg, sőt a gyártósorok értéke sem mérhető egy éves családi költségvetéshez. A dollármilliókat tehát szabad szemmel láttuk, de a gyártás és a Filtron piaci stratégiája még jobban lenyűgözött.
Innováció és együttműködés
Kevesen tudják, hogy a szalonokból kigördülő Mercedes, Porsche, Ford, Volkswagen, GM gépjárművek legtöbb típusa Filtron szűrőkkel kezdi kilométereit. A gyárlátogatás során éppen titokzatos Mercedes emblémás dobozokat csomagoltak, ám Filtron értékesítőként feltűnt az a máshol már ismert Filtron cikkszám, amiből rájöhettünk, hogy B Mercibe kerül a doboz tartalma.
A legszorosabb kapcsolat jelenleg a Volkswagennel él, hiszen az Amarok dízeleibe az autó fejlesztésének 3 éve alatt a Filtornnal közösen alkották meg a VW új dupla rétegű, vízleválasztó rendszerű gázolajszűrőjét.
A gyártás
A gyártási helyszínek között említésre méltó az olaj és üzemanyagszűrők fémházainak méregdrága sablonjait halmozó présüzem, a dollármilliók őrzője. A sablonokat a Filtron készíti és méretbeli pontatlanságot nem engedhet meg magának, ha vásárlói kegyeit el akarja nyerni. A fémházakat a gyártás során hőkezelik és porfestéssel színezik.
Automatizált gyártást feltételezve meglepő, hogy a présüzem mellett, a fémházas szűrőkbe kerülő szűrőpapír, visszacsapó szelep, tömítés és a többi apróság rengeteg manuális művelettel kerül a helyére. A manuális folyamatoknak számos minőség ellenőrzési lépése van.
Automatizált gépsorokkal az egyszerűbb gyártási folyamatokat igénylő légszűrők, pollenszűrők és műanyag betétes olajszűrők gyáregységében találkozunk. Az automatizálás itt annyit jelent, hogy a gép menet közben akár még befogószerszámot is cserél az éppen soron következő munkadarabhoz.
Lenyűgöző volt a technológia, ahogy a különböző alapanyagokat előkészítették. Az összeszerelés folyamatát lépésről lépésre követve láttuk, ahogy az alapanyagokból jól megmunkált, jó felépítésű szűrők készülnek. Ez azért is fontos, mert ha csak a légszűrőket nézzük, a Filtron a nagyobb méretű légszűrőket műanyag merevítéssel látja el. Az ilyen speciális termékeket gyártó gyáregységben végignéztük a Porsche Macan légszűrőjének gyártását is.
A minőség-ellenőrzés a gyártás közben és végén is folyamatos, de nem csak a saját, hanem ”“ rutinos piaci szereplőént - a konkurencia termékeit is folyamatosan vizsgálják. A termékeknek több, mint 60 minőség ellenőrzési ponton kell bizonyítaniuk. A kritériumok alapján a MANN+HUMMEL csoport kiváló minőségét kell produkálniuk.
A termékek és a kínálat
A termékek méretpontosak, így minden végfelhasználó tisztában van azzal, hogy a beépítéssel egyik gépjárműnél sem lesz gond. A vásárlók kiszolgálását a jól követhető cikkszám rendszer, az Interneten is elérhető szűrő választó adatbázis és - hogy a pollenszűrő cserét lakossági felhasználók is el tudják végezni ”“ a pollenszűrőkhöz fényképes beépítési útmutató segíti. A Filtron ezek után mindenki kedvence lehet, és a MANN+HUMMEL csoportnak is méltó tagjává vált.